suomenlippu3.jpg

Aikanaan telkkarissa pyöri mainoksia, joissa jankutettiin "Suosi suomalaista - osta kotimaista". Tällöin laskettiin kotimaisten ostojen työllistäviä vaikutuksia ja sitä, että kotimaassa raha jää tänne kiertoon, meitä itsejämme hyödyttäen. Jokaisen suomalaisen tulisi pitää kotimaisuutta arvona, josta mieluusti maksaa jopa hieman enemmän. Tämä tuntuu monelta nykyään unohtuneen.

Mitä puolueet edellä, sitä kansa perässä?

Jokainen puolue näin vaalien alla jauhaa, että heidän ohjelmassaan on tehdä Suomeen lisää työpaikkoja. Näissä eduskuntavaaleissa kuitenkin jo SDP jäi kiinni siitä, että on painattanut vaalimateriaalinsa Virossa. 1) Syyksi Reijo Paananen sanoo sen, että "Joitakin tavaroita emme saaneet hankittua tässä aikataulussa kotimaasta", joka on ehkä kaikista syistä epäuskottavin. Ensinnäkään nämä vaalit eivät varmasti tulleet kelleen yllätyksenä ja toisekseen Suomesta saat varmasti nopeammin tavarantoimituksen kuin mistään, mistä tarvitsee rahteja odotella. Tuskinpa noitakaan painettuja vaaliohjelmia on pitänyt tuhansittain yhden yön aikana painaa, kun ihan yllättäen sellainen homma eteen tupsahti. Olisihan vallan erikoista mikäli Keskustan "Suomi kuntoon -kampanjanapit 2) olisi esimerkiksi teetetty Romaniassa, mutta näemmä aidosti kotimaisia ovat. Hyvä Keskusta! Toivottavasti muutkin materiaalinne ovat yhtä hyvällä tolalla.
(Edit: Juhlinpa liian aikaisin, sittemmin näitäkin tuotteita on näköjään valmistettu Virossa.) 2B)

Vuoden 2012 presidentinvaaleissahan ensimmäisen kierroksen aikana media "käräytti" ehdokkaiden vaalimateriaalien alkuperämaita joka johti siihen, että tokalle kierrokselle tuli itse kullakin kiire käyttää kotimaisia valmistajia. Oli mukeja Aasiasta, pinssejä Kaukoidästä ja muita malliesimerkkejä arvojohtajuudesta. Siitä nyt kuitenkin on jo niin monta vuotta aikaa, ettei siitä nyt enää voi mitään olla oppinut. ;) 3)

Haastaisinkin mielelläni median jälleen tonkimaan näitä vaalimateriaaleja - kuka on sanansa mittainen ja kuka ei itsekään tee niinkuin toisia kehoittaa tekemään? Kenen materiaalit tulevat epäeettisistä ja -ekologisista olosuhteista - mitkä rahat päätyvät kierrossa meille ja mitkä muille - missä hys hys kaikessa hiljaisuudessa teetetään mistä halvimmalla saadaan, omasta väestä viis?

Vain hyvää esimerkkiä näyttämällä kehtaa heitellä ilmaan ehdotuksia, että suomesta lähteville yksityishenkilöille ja yrityksille langetettaisiin "jäähyväisvero". 4)

Halvemmalla maailmalta - mutta minkä kustannuksella?

Sain tässä päivänä eräänä tarjouspyynnön, jossa hyvinkin aulaasti kerrottiin, että ovat aloittava yritys ja tarvitsisivat sitä sun tätä ja sellaista ja tuollaista tilaustyönä tehtyä tuotetta. Palvelin asiakasta sekä puhelimitse että sähköpostilla. Evaluoin heidän tarpeensa, etsin sopivat tuotteet, selvittelin aikataulut ja saatavuudet sekä laskin tarjouksen. Noin viikkoa myöhemmin hän vastasi, että "kiitos mutta ei kiitos, saamme tuotteet noin puolta halvemmalla Puolasta". Noniin. Kannattaako tällaiseen viestiin vastata, että "Kiva, toivottavasti omat tulevat asiakkaasi toimivat samoin?" vai tehdä kuten tein, eli kiittelin, toivottelin hyviä jatkoja ja kaikkea hyvää tulevaan liiketoimintaan?

Kaverini kerran pohti, että onko oikein mennä urheilukauppaan sovittamaan juoksukenkiä ja käyttää vähintään puoli tuntia jonkun kivan myyjän aikaa siihen, että sopivanlainen ja -kokoinen kenkä löytyy, testailla niitä pitkin kaupan käytäviä ja sitten mennä kotiin ja tilata ne kengät halvemmalla ulkomailta netistä. Niin. Vaikea kysymys. Jos kansantaloudellisesti tai moraalisesti ajattelisi, niin ei. Jos taas oman rahapussukkansa täytteen määrää ajattelee, niin ehkä.

Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjan perusviesti on: kymmenellä lisäeurolla kuussa kotimaisiin tuotteisiin luodaan 10 000 työpaikkaa vuodessa, kotimaisiin elintarvikkeisiin satsaamalla 15 000. Osta työtä Suomeen”. 5) Varsinkin elintarvikepuolella pidän itse käsittämättömänä sitä, että joku haluaisi ostaa mielummin hyvinkin epäilyttävän oloista ruokaa vain sen takia, että se on hieman halvempaa kuin viereinen, varmasti turvallinen kotimainen vaihtoehto.

Google on myös pullollaan esimerkkejä hermomyrkkyä sisältäneistä vaatteista, lapsille vaarallisista leluista tai piraattina valmistetuista tuotteista. Siitä sitten arpomaan, ottaako riskin vai ei, saako tilaamansa tuotetta ylipäätään perille, mitä tapahtuu jos tuotteessa on reklamoitavaa ja onko turvallisempaa laittaa rahansa kiertoon kotimaassa.

"Sinivalkopesu"

Jos joku täällä vielä sokeana luottaa siihen, että suomalaiselta alihankkijalta saa oletusarvoisesti suomalaista työtä, niin hän elää edelleen jossain seiskytluvulla. Monia hyödykkeitä tietyistä tuoteryhmistä ei ole enää edes mahdollista ostaa kotimaisena tai jos joku kotimainen yritys niitä tarjoaakin, on hän usein vain tuotteita välittävä käsi.

Suomessa ei siis enää valmisteta monia tuotteita, koska se ei enää kannata. Monet yritykset kyllä kauppaavat tuotteita täällä, suomenkielisin kotisivuin, mutta tosiasiassa suurin osa tuotteista teetetään alihankintana jopa kolmansissa maissa. Hyviä esimerkkejä tällaisista, melkein aina ulkomailla tehtävistä tuotteista ovat mm. laajamittainen vaateteollisuus ja erilaisten astioiden valmistus sekä painatus, kaikenlainen krääsä sekä melkein mikä tahansa, mikä vaatii käsityötä.

Ulkomailla teetetyt tuotteet, varsinkin erilaisten edullisten tuotteiden kohdalla tunnistaa helposti kahdesta tekijästä: 1. Pitkä toimitusaika ja 2. Halpa hinta. Ja näistä halpa hinta kertoo erityisesti siitä, että tuotteet todennäköisesti todellisuudessa teetetään meidän mittapuulla epäasiallisissa olosuhteissa. Tarjouksia vertaillessaan kannattaakin aina varmistaa, että mistä tuotteet todellisuudessa tulevat; tehdäänkö ne täällä vai kenties ulkomaisen alihankkijan alihankkijan alihankkijalla?

Edes "kotimaisiin" brändeihin ei voi luottaa: suuri osa Merimekon tuotteista tulee mm. Saksasta, Perusta, Italiasta, Portugalista, Ukrainasta ja Virosta sekä kaikki astiat Thaimaasta. 6) Ainakin osa Sini-tuotteista tulee Aasiasta. Nopsa-pyörät tulevat Kiinasta, osa Upon pesukoneista Puolasta, osa Kantolan kekseistä Kreikasta, Jenkin purukumit Turkista ja Tuplat Ranskasta. "Suomalainen" Sisu tulee Italiasta ja Koffi Virosta. 7) Kohta ei varmaan Nansollakaan ole enää kotimaista tuotantoa... eikö ketään pelota tämä trendi?

Kotimaisuuden pitäisi olla kohtuuhintainen arvo
tai Suomi tappaa verotuksella kaiken oman tuotantonsa

On todella harmillista, että rakkaan kotimaamme verotus, palkkojen sivukulut jne tekevät kilpailun kansainvälisillä markkinoilla vaikeaksi tai jopa mahdottomaksi. Jos urheiluvälinekauppiaan tulee kattaa kalliin liiketilan lisäksi huimat palkat ja palkkojen sivukulut, ei kenkiä kertakaikkiaan voi täällä myydä kovin halvalla. Pian ollaankin tilanteessa, jossa kaikki erikoisliikkeet vähitellen katoavat. Nythän jo melkein kaikki käsityöteollisuus on loppunut. Näin internietin ihmeellisellä aikakaudella on väärin lähteä siitä oletuksesta, että suomalaiset voivat (pakosta) pitää kovempaa hintaa kuin muissa maissa. Yritysverotukselle tai maahantuotavien hyödykkeiden verotukselle tulisi tehdä jotain. Jos yrittäjän kymppi on alle euro, on tietenkin tietty raja, jonka alle ei tuotteitaan voi myydä. Verottajan on saatava omansa, palkat pitää maksaa ja yrittäjänkin on pakko tulla jollain toimeen.

#sori15 -ryhmän 8) teesien mukaan "kotimaista tarjousta pitäisi verrata verottomana ulkomaiseen tilanteen tasapainottamiseksi. Mikäli kotimaiset valmistajat jatkuvasti häviävät hinnassa halpamaista tai edullisemman verotuksen maista tuoduille tavaroille tai palveluille, ei se luonnollisestikaan edistä kotimaista työtä. Kotimaisen veron on pudottava tai ulkomailta tulevaa tavaraa on verotettava kovemmin, jotta tilanne tasaantuisi. Valtiotason kansainvälissä kilpailutuksessa tulisi arvioida rinnakkain ulkomaista tarjousta veroineen, mutta suomalaista tarjousta verottomana. Suomalaisella yrittäjällähän ne verot palautuvat kotimaahan, kun taas ulkomailta tilattaessa verot hyödyttävät sitten jotakuta muuta kuin meitä. Jos arvonlisävero olisi EU-maissa kaikissa sama, suurten yritysten verokikkailut eivät söisi meiltä niin paljon verovaroja. Yhdenkin ison firman verot ovat saman verran kuin tuhansien pienyrittäjien."

Tässä ei ole kyse mistään juoksukenkien ostosta, tässä puhutaan valtiotason miljardibisneksistä. "Kun pimeää työvoimaa käyttävä ulkomainen rakentaja lyö pöytään neljänneksen tai jopa puolet halvemman urakkatarjouksen, ei muilla ole mitään mahdollisuuksia." 9) Pelottavinta tässä vain on se fakta, että vaikka mitään verokikkailua ei harrastettaisi, olisi monen ulkolaisen firman tarjous silti paljon halvempi. Taloyhtiöiden julkisivu-, katto- ja saneerausurakat pääkaupunkiseudulla ovat lähes poikkeuksetta ulkomaalaisten käsissä ja vaikka hommaan olisikin palkattu suomalainen firma, teettää se sitten aliurakkana hommat esimerkiksi virolaisilla yrityksillä. Raha raha rahahan se aina ratkaisee, on sitten mitä kielimuureja, puutteita työturvallisuudessa tai laatuongelmia. "Kylppärin kallistukset vie vedet olkkariin - mut hei, puolet halvemmalla sain!"

Rahan sijasta pitäisi joskus katsoa myös peiliin ja kuluttaa hyvällä omallatunnolla. Ideaalitilanteessa meidänkin arvonlisäverot hyödyttäisivät nimenomaan muita suomalaisia ja käyttämämme eurot työllistäisivät tuttaviamme. Noin 99% kotimaisista yrityksistä on niitä pienyrityksiä, jotka meille erilaisia palveluja tuottavat. Jos me emme kannata näitä kampaamoita ja painotaloja - kioskeja ja erikoisliikkeitä - remonttifirmoja ja tilitoimistoja - kotimaisia ruuantuottajia - niin kuka niitä sitten kannattaa? Jos edes meidän "arvojohtajat" eivät näin tee, niin millä he kuvittelivat saavansa tämän maan uuteen nousuun?

Linkkejä:

1) Iltalehti - Työväenpuolue SDP:n nolo moka: Vaalimateriaali painettu Virossa

2) Rintanappi.fi - Keskustan "Suomi kuntoon" -kampanjanapit
ja 2B) MTV - Myös keskusta kärähti nolosta mokasta – vaalimateriaalia tehty Virossa

3) Iltalehti - Presidenttiehdokkaat eivät suosi suomalaista

4) Iltalehti - Verohallinnon raju ehdotus: Jäähyväisvero Suomesta muuttaville

5) MTK: Kotimaisuus on kaupalle kilpailuvaltti

6) Suomen Kuvalehti - Valmistettu ehkä Suomessa: sinivalkopesu saa tuotteet näyttämään kotimaisilta

7) Kuningaskuluttaja - Tuotteita pestään kotimaisiksi mielikuvien voimalla
ja Iltasanomat - "Suomalainen" Sisu on italialaista alkuperää
ja Koffin olutta Virosta ja Geisha-keksejä Sveitsistä - moni "suomalainen" tuote tehdäänkin ulkomailla

8) #sori15 -ryhmä facebookissa

9) Taloussanomat - "Sairaita" tarjouksia - näin halvalla virolainen rakentaa